Máte v hlavě stavební projekt a potřebujete jasnou představu, kolik to bude stát? Jestli se to vyplatí? Nebo už jste toho postavili nepočítaně, ale s konkrétní stavbou ještě nemáte zkušenosti, nebo vám chybí úplný přehled o posledním vývoji cen. Potřebujete vědět, jestli se vejdete do schváleného budgetu? Od toho je tu služba jménem cost management.
Jak to probíhá?
Cena materiálů a prací je jedna věc, druhá je pak cena celého díla. Investoři a developeři k nám přichází jak se záměrem v hmotové studii, kde jsou jen plochy jednotlivých pater a výška objektu, tak s detailnější studií či dokumentací pro stavební povolení. Na nás je zpracování poměrně přesné kalkulace (s ohledem na daný stupeň dokumentace).
Většina staveb, které děláme, je pro komerční developery nebo města a ti pracují se schváleným rozpočtem. Logicky je tak zajímá, jestli se s projektem do budgetu vejdou.
Kouzlo služby spočívá v tom, že dokážeme v raných stádiích studie zkalkulovat cenu projektu a říct, jestli je v rámci nastaveného budgetu v pořádku, nebo mimo. To samozřejmě signalizuje, že by měl projekt projít úpravami, než se posune do dalšího stupně.
Jdeme ještě dál – cost management není jen o rozpočtu
Nejen, že identifikujeme finanční problém, ale jdeme dál. Cost management není jen o rozpočtu stavebních prací – v úvodních dokumentacích spoustu informací chybí, proto musí mít člověk, cost manager, přesahy do souvisejících profesí. To znamená vědět něco o developerském zadání, projektování, statice, požárně bezpečnostním řešení a tak dále. Právě díky širokému záběru znalostí dokážeme vymyslet levnější řešení a projekt tímto směrem řídit.
Prostě a jednoduše – tým cost managementu ve spolupráci s architektem umí najít správný poměr mezi cenou a výkonem, dělá value engineering (tedy optimalizací technického řešení za účelem sníženy ceny), hledá jiná vhodná technická řešení, nabízí alternativy.
Typický případ – tenderujeme projekt a zjistíme, že jsme 10–15 % nad rozpočet a klient má stavební povolení. V tenderové dokumentaci je dáno technické řešení a tam dokážeme najít úspory, ale investorovi nezbývá nic jiného, než zpětně zaplatit změnu stavebního povolení.
Kdy poptat službu cenového oddělení?
Proces tvorby efektivního designu začíná již ve fázi tvorby hmotového řešení a končí až ve chvíli dokončení stavby. Projekt je ale nejlépe tvarovatelný z pohledu řízení nákladů hned v úvodním stádiu. Jakmile se zafixuje hmotové řešení v dokumentaci pro územní rozhodnutí, jsou parametry a hrubé obrysy stavby zakotvené. Samozřejmě s tím umíme hnout, ale kdo by chtěl měnit již zpracovaná a povolená řešení…
Graf uvedený níže znázorňuje míru možnosti ovlivnění v čase.
Proto využijte služeb našeho cenového oddělení již v nejranějších fázích projektu. V nich můžeme zpracovat odhady nákladů a potvrdit si tak cílové budgety, případně upozornit na neefektivitu řešení.
Construction management: kdy se vyplatí a jaké jsou jeho výhody i limity
Pokud se jako investor pustíte do stavby bez generálního dodavatele (GD), obvykle jen tímto krokem ušetříte 10–20 % nákladů. Dobře odvedený construction management (CMA) má však i další výhody, především u složitých stavebních projektů nebo při rekonstrukcích.
Technical Due Diligence u stavebních projektů: jak o něm přemýšlet
Identifikace rizik spojených s budovami, projekty nebo pozemky, včetně posouzení proveditelnosti stavebních úprav, efektivnosti provozu a energetické náročnosti budovy až po možnosti adaptace a dosažení cílů vaší ESG strategie. Takové jsou cíle disciplíny zvané Technical Due Diligence (TDD). V čem jsou přínosy TDD a na co dávat pozor při tvorbě zadání?
[Naše projekty] Výhled na Staromák, perla nám. Republiky a bytové domy v Krči
Ať už se na Prahu díváte z jakéhokoliv úhlu, pravděpodobně se vám do zorného pole dostane stavba, na které se podílíme. Postupně vám představíme vybrané projekty, co nám dělají radost – ve středověkém jádru města, v širším centru i na okrajích Prahy.
K ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení používáme technologie, jako jsou soubory cookie. Děláme to, abychom zlepšili zážitek z prohlížení a zobrazovali personalizované reklamy. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční
Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.